Meldkamer Ambulancezorg - Zorg op maat

Het lijkt eenvoudig. Telefoon opnemen, luisteren en een ambulance sturen.

.... Maar de verpleegkundig centralisten in de meldkamer van Ambulance Oost moeten in korte tijd talloze afwegingen maken. Hoogste spoed is lang niet altijd nodig.

Hoe werkt het eigenlijk als je 112 belt en een hulpvraag hebt? Wil je daar meer over weten? Of ben je verpleegkundige en zou je wel willen weten of dit werk iets voor jou is....Bekijk het in deze film over de Meldkamer

Interview Carolien - de MKA in praktijk 

In gesprek met Carolien, die sinds 2018 werkzaam is als verpleegkundig centralist op de meldkamer in Hengelo.

 

Waarom heb je gekozen voor werken op de meldkamer?

‘Voordat ik op de meldkamer van Ambulance Oost kwam werken, werkte ik op de zorgcentrale van een thuiszorgorganisatie. Daar miste ik alleen de uitdaging. In deze baan vond ik dat. Hier voel ik soms echt de adrenaline!’

Hoe ziet een werkdag voor jou eruit?
‘Het klinkt een beetje cliché, maar hier is écht geen enkele dag hetzelfde. Je krijgt heel diverse vragen en elke situatie is anders. De ene werkdag loop je te ‘rennen’ en heb je te weinig ambulances om te sturen. De andere dag heb je minder meldingen en loopt alles op rolletjes.
 

Irma MKA header smalCollega Irma aan het werk in de MKA

We werken sinds kort met aanname en uitgifte. Dus na de overdracht aan het begin van je dienst bepaal je met je collega’s wie de aanname doet en wie de uitgifte. Sommigen hebben een voorkeur, maar meestal wissel je het een beetje af. Doe je de aanname? Dan neem je alle meldingen aan: de 112-meldingen, maar ook meldingen vanuit huisartsen, ziekenhuizen, de thuiszorg en GGZ. Bij de uitgifte is het heel belangrijk dat je zorgt dat je een goede dekking hebt. Het is jouw verantwoordelijkheid dat je overal binnen een bepaalde tijd een ambulance paraat kan hebben staan. Dat is soms een uitdagende puzzel!’

Hoe kijk je terug op de opleiding?

‘Het is nu iets meer dan een jaar terug dat ik de opleiding heb afgerond. Dat was wel een pittige periode. Ik heb een jong gezin, was daarnaast fulltime aan het werk en ging één dag in de week op en neer naar Bilthoven voor de theorie. Daarnaast moet je nog opdrachten maken, dingen uitzoeken en ben je aan het leren op de werkvloer.

Het was dus zeker een pittige tijd, maar tegelijkertijd wel heel interessant en leerzaam. En wat je leert, kun je meteen toepassen in de praktijk. Dat is heel prettig.

Wat ook heel fijn is, is dat voordat je start met de opleiding je eerst een maandje meekijkt op de meldkamer. Zo kun je alvast een gevoel erbij krijgen en een idee van de systemen. Stapsgewijs nemen collega’s je mee in de meldingen. Je begint met het besteld vervoer, dat is het makkelijkste, op den duur neem je de huisartsen erbij en tot slot ook de 112 meldingen. Tijdens je opleiding word je hier natuurlijk wel goed in begeleidt.’

Wat vind jij het leukst en meest uitdagend aan jouw baan?

‘Dat ik op elke zorgvraag de juiste zorg weet te sturen en dat ik het gebied dekkend kan houden. Zo kan ik iedereen de zorg geven die hij of zij op dat moment nodig heeft. Dat is soms echt wel een gepuzzel, qua dekking, maar ook het uitzoeken welke zorg iemand nu nodig heeft. Bij bijvoorbeeld verwarde mensen kan zo’n situatie moeilijk in te schatten zijn omdat je niet altijd meteen door hebt dat het om een verward persoon gaat.

Daarnaast zit de uitdaging hem ook in dat je geen visueel contact hebt zoals in het ziekenhuis. Je moet het doen met wat je hoort, wat er gezegd wordt. Daarop moet je vervolgens jouw inschatting maken. Dat maakt het wel uitdagend. Het is een leuk, mooi en afwisselend vak waarbij je al je verpleegkundige kennis nodig hebt bij de verschillende meldingen.’

Interview MKA 112Netwerk

 

‘Burgers moeten altijd
kunnen rekenen op de juiste spoedzorg’,
zegt Esther Schlömer, teammanager
Meldkamer Ambulance Oost.

Esther Schlomer

.

 

 

Meer informatie…